Ruttman urodził się w 1887 roku we Frankfurcie. W latach 20. przyłączył się do pionierów filmu abstrakcyjnego i w przeciągu kilku lat stworzył serię klasycznych dziś filmów. Po roku 1925 Ruttman zerwał definitywnie z filmową abstrakcją kierując swoje zainteresowania w stronę wykorzystania możliwości montażu. Tak powstało jego najważniejszy film: Berlin, symfonia wielkiego miasta.

To legendarne dzieło Ruttmana zainspirowało i zdefiniowanało nurt w kinematografii nazywany "Symfonią miasta". Zrealizowany po koniec lat 20. film przedstawia w kalejdoskopowym świetle zdarzeń jeden dzień z życia wielkiej międzywojennej metropolii, Berlina. Wykorzystyjący estetykę ekspresjonizmu film Ruttmana podzielony jest niczym symfonia na 5 części, w warstwie wizualnej kontynuuje jego wcześniejsze poszukiwania artystyczne, wydobywając niemal abstrakcyjne obrazy z odpowiednio fotografowanej rzeczywistości. Jak powiedział John Grierson, "Żaden inny film w historii nie był tak przełomowy, tyle razy naśladowany".

W późniejszych latach Ruttman realizował filmy bardziej konwencjonalne, by wraz z Leni Riefenstahl pracować dla Nazistów. Ruttman zmarł w Berlinie, w roku 1941.

 

Lichtspiel Opus 1, 1921
Lichtspiel Opus 2, 1921
Der Sieger - Ein Film in Farben, 1922
Das Wunder - Ein Film in Farben, 1922
Opus 3, 1924
Opus 4, 1925
Das wiedergefundene Paradies, 1925
Der Aufstieg, 1926
Spiel der Wellen, 1926
Berlin. Die Sinfonie der Großstadt, 1927
Hoppla, wir leben!, 1927
Deutscher Rundfunk, 1928
Melodie der Welt, 1929
In der Nacht, 1931
Stuttgart, die Großstadt zwischen Wald und Reben, 1935
Metall des Himmels, 1935
Kleiner Film einer grossen Stadt ... der Stadt Düsseldorf am Rhein, 1935
Mannesmann - ein Film der Mannesmannröhren-Werke, 1937
Deutsche Waffenschmieden, 1940
Deutsche Panzer, 1940



Kadr z "Berlin..."